Piet

13-11-2013 21:42

Heel lang heb ik gedacht, ik ga er GEEN blog over schrijven, maar ik kan het niet laten...

Piet.

ZWARTE Piet.

Toen ik hoorde dat ook dit jaar de discussie weer was losgebarsten, maar dan heviger dan ooit tevoren stonden weer mijn haren overeind. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ABSOLUUT NIET racistisch. Ik weet nog dat ik als kind dacht; waarom halen we niet ALLE mensen met honger, of mensen die in oorlog leven, of bang zijn in hun land naar Nederland. Het maakt niet uit of ze zwart of wit of geel of rood of groen zijn. Hier is genoeg te eten, hier kunnen we ze helpen. Dacht ik... Noem het kinderlijke onschuld, noem het naïviteit. Wist ik veel. Ik begreep pas veel later dat dat écht niet kon. Dat we daar helemaal niet de ruimte en middelen voor hebben in Nederland om ál die mensen hier te helpen. Hé maar het was goed bedoeld! 

Toen ik wat ouder werd vond ik donkere mannen woest aantrekkelijk. Nog steeds wel eigenlijk. Niet allemaal natuurlijk, maar ik heb niet voor niets ooit een Dominicaans vriendje gehad. Ik hou nu eenmaal van chocola. Kan ik ook niets aan doen. Verder vind ik het prima dat er in Nederland vele culturen samen leven. Wanneer een Turk, een Marokkaan, een Chinees, een Antilliaan, een Pool, een wat dan ook gewoon meedraait in de Nederlandse maatschappij zal je mij niet horen over een moskee of een hoofddoek. Ach en natuurlijk heb ik ook wel eens een verkeerd oordeel over iemand, maar over het algemeen ben ik iemand die; leven en laten leven hoog in het vaandel heeft staan. Het daarover hebbende vind ik dat wij onze tradities, we hebben er al zo weinig, moeten kunnen aanhouden. Dus laat ons lekker Sinterklaas vieren! De pieten die onze goedheiligman vergezellen zijn zwart. En dat is racistisch. Zeggen ze. De discussie liep zo hoog op dat de tweede kamer zich er mee ging bemoeien. En zelfs de VN. Een aanfluiting als je het mij vraagt! De VN. Mensen, waar hebben we het over. Een dame die in eigen land iets zou moeten doen aan de homo-haat die afschuwelijk ver gaat. En niet alleen de homo-haat in haar eigen land, maar ook de wereldwijde ellende, oorlogen, honger, verdriet... Een vrouw die haar huiswerk niet eens heeft gedaan voor ze oordeelde. Ze vroeg ons waarom wij per se twee sinterklazen moesten hebben (daarmee doelde ze op de sint en de kerstman). MUTS (sorry), de kerstman, genaamd Santa Claus, je hoort het al in de naam, is afgeleid van ONZE Sinterklaas! En waar (zwarte) piet nu vandaan komt, tsja, laten we de waarheid maar in het midden houden. Is het een man die zwart is van roet, is het een vrijgekochte slaaf of is het nog steeds een slaaf? Ik geloof in het verhaal dat het een vrijgekochte slaaf is, een jongeman uit Afrika die door de Turkse goedheiligman (Turks ja, niet Spaans) is vrijgekocht en hem mocht helpen bij zijn liefdadigheid. In ruil daarvoor kreeg de zwarte jongen eten, een dak boven zijn hoofd en vrijheid. Het feest is in de loop der jaren enorm veranderd. Het is geen Katholieke Sint meer die de armen voorziet in eerste levensbehoeften. Het is een kinderfeest geworden. Of eigenlijk een feest voor jong en oud. Maar sowieso een FEEST! Het is toch nooit de bedoeling geweest dat wij zwarte mensen in een kwaad daglicht wilden zetten. Ze als minderwaardig wilden behandelen. Ze wilden misbruiken. En nu? Nu moeten we ineens witte pieten aannemen en alle zwarte pieten ontslaan. Is dat dan niet racistisch? En ze mogen geen oorringen meer dragen. En geen rode lippenstift. In Groningen werd zelfs gesproken over regenboogpieten. Regenboogpieten. REGENBOOGPIETEN! Dat is echt belachelijk. Ik ga daar maar niet eens verder op in. In het programma RTL late night zat mijn kinderheld Bram van der Vlugt. Hij is niet tegen verandering. Kinderen gaan volgens het verhaal al niet meer mee in de zak naar Spanje, zwarte pieten hebben geen roe meer om kinderen mee te slaan en dat (een deel van) de pieten van kleur moeten gaan veranderen, dat voelde hij ook al aankomen. Hij staat er zelfs niet geheel negatief tegenover. We moeten met onze tijd mee. Ik kon me wel enigszins vinden in zijn woorden.

Maar goed, vanaf 2015 alleen nog maar witte pieten dus. Anders worden de zwarte pieten ten overstaan van alle kinderen door de politie gearresteerd. Maar hoe gaan wij dat aan onze kinderen verkopen? Ja sorry schat, sinterklaas heeft geen zwarte pieten meer. Zwarte pieten zijn stout, kijk maar, hij moet met de politie mee. Sinterklaas wil alleen nog maar witte pieten. Volgens mij worden racisten niet geboren. Racisten worden gemaakt. Dat blijkt maar weer!