Liefde en respect. Ik ben Charlie niet.

09-01-2015 20:42

Ik ben voor vrijheid. In alle opzichten. Vrijheid van geloof. Vrijheid van levensopvattingen. Vrijheid van meningsuiting. Ik ben tegen het opdringen van een geloof. Tegen het opdringen van levensopvattingen. Maar ook tegen het niet accepteren en bovenal respecteren van andere geloven en levensopvattingen.

Ik ben Christen. Ik ben geen Moslim. Ben ik tegen Moslims? Nee. Ben ik tegen atheïsten? Nee. Ben ik tegen andersdenkenden? Nee. Ik ben zelfs niet tegen mensen, met welk geloof dan ook, die extreme opvattingen hebben. Zolang ze respect blijven houden voor elk levend wezen op deze aarde. Een extremist die zich er prettig bij voelt om in eigen land met een boerka aan te lopen moet dat in mijn optiek zelf weten. In een land als Nederland vind ik een boerka niet passen. In Nederland willen we elkaar aan kunnen kijken. Ik vind het onprettig communiceren met iemand die wel lijflijk voor me staat maar die zich bewust “verstopt”. Het past niet in onze cultuur. Een hoofddoek daarentegen, daar heb je mij niet mee. Voel je je echt alleen maar prettig in een boerka, trek deze dan in het land aan waar jouw cultuur wordt geaccepteerd. Wil je ook in eigen land niet in zo’n boerka lopen, dan ben je misschien niet zó’n extremist. Dan moet je het ook niet doen. Ieder ander heeft dat in mijn ogen te accepteren en te respecteren. Vind je dat je als extremist geen alcohol mag drinken, prima, zelf weten. Vind je een borrel op zijn tijd wél lekker, neem deze dan ook. Zo lang je maar achter je eigen ideeën en opvattingen staat en respecteert dat een ander anders denkt, maar pas je aan aan de cultuur waar je je bevind. Westerlingen verhuizen met volksstammen tegelijk naar Dubai. Prima, ieder voor zich, maar wij hebben ons daar aan te passen aan de cultuur van het land. Respect.
Mag je als Moslim beslissen dat je een vrouw mag stenigen als ze is verkracht? Nee. Dat getuigt niet van respect. Mag je als Christen beslissen dat je dochter met een andere Christen móet trouwen? Nee. Leven en laten leven. Mag je als Jood beslissen dat je geen varkensvlees wil eten. Ja hoor. Als je maar accepteert dat anderen dat wel doen. Ik wil er mee zeggen dat ieder mens op deze wereld recht heeft op zijn of haar mening. Ieder mens op deze wereld heeft recht op zijn of haar eigen geloof. Ieder mens op deze wereld heeft recht op zijn of haar levensopvattingen. Ieder mens op deze wereld heeft recht op zijn of haar gebruiken. Maar… Respecteer de cultuur om je heen en respecteer dat een ander anders kan denken. We zijn niet allemaal gelijk.

Wat er momenteel in Parijs gebeurt vind ik vreselijk. Te erg voor woorden dat mensen om hun geloof en levensopvattingen denken te mogen beslissen over het leven en de dood van een ander. Omdat die ander toevallig anders denkt… Dat deze mensen het recht hebben genomen om andersdenkenden dan maar dood te schieten, bruut af te slachten, dat is onbegrijpelijk. Ik heb er geen woorden voor dat dit soort dingen maar “gewoon” gebeuren in deze wereld vol haat. Ik begrijp het niet. Ik snap het niet. Ik wil het niet begrijpen. Ik wil het niet snappen.

Ik heb wel een mening over het gevolg van wat er nu gebeurt. Allereerst en nogmaals, ik vind dat ieder mens zijn mening mag hebben. Maar ik vind ook dat ieder mens een ander moet respecteren, accepteren en tolereren. Ik vind dus dat het maken van spotprenten daar niet bij hoort. En al helemaal niet als het gaat over mensen die anders denken. Waarom is het leuk om te lachen om mensen die in Allah geloven? Waarom is het nodig om te spotten met Mohammed. Of je dat nu doet met een tekening, met een verhaal of met een toespraak. Ik vind het respectloos. Oh en begrijp me niet verkeerd. Het neerschieten, afslachten of martelen van mensen is nog veel respectlozer! Ik zeg absoluut niet dat deze extremisten nu het recht hebben gekregen om dan maar om zich heen te gaan schieten in Parijs. Nooit en te nimmer zal je me dat horen zeggen.

Elke moord keur ik af. Of je nu moord uit naam van God, uit naam van Allah, uit naam van Mohammed, uit naam van de IS, uit naam van de Russen, uit naam van jezelf, uit naam van de overheid. Moord is moord. Je mag niet beslissen over het leven van een ander. Het enige moment waarbij ik me voor kan stellen dat je iemand doodt is op het moment dat een ander jou lijflijk bedreigd en je weet dat je zal sterven als jij niet de eerste stap zal zetten. Zelfverdediging. Maar moet je jezelf verdedigen omdat iemand een spotprent maakt over jouw geloof? Nee. Je mag zeggen dat je er niet van gediend bent. Dat je het niet waardeert. Ben je lijflijk bedreigd? Nee. Moorden is dus uitgesloten.

De hele Westerse samenleving staat op om hand in hand een blok te vormen tegen dit extreme en laffe geweld. Logisch. Ik sta er tussen. Maakt mij dat een Charlie? Nee. Ik ben voor vrijheid van meningsuiting. Maar ik ben tegen het spotten om anderen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat zelfs regeringsleiders oproepen om toch vooral spotprenten te blijven maken. Ja ja… We moeten en mogen onze mening blijven houden. We moeten en mogen onze mening kunnen blijven uiten. Maar we moeten elkaar vooral blijven accepteren en respecteren. Deze extremisten met hun laffe en onbegrijpelijke daad moeten worden gestraft maar ik vind niet dat we daarmee alle Moslims maar moeten blijven tergen door nog meer spotprenten te maken! Waarom zouden we dat doen? Daar zaai je toch alleen maar nog meer boosheid mee? Ik begrijp het niet…

Ik vind het ook nog nodig om even aan te geven dat de Westerse machten veel, heel veel, schuldige, maar óók onschuldige Moslims doodt. Nu zijn er 12 onschuldige Westerlingen gestorven. 12 Teveel. Maar er zijn ook al veel te veel onschuldige Moslims gestorven. Daar hoor je zelden wat over. En ik snap dat de Westerse machten in opstand zijn gekomen tegen Al Qaida, tegen Sadam Hoessein, tegen de IS, dat kwaad moeten we ook aanpakken. Als je lijflijk bedreigd wordt… Afijn, dat schreef ik net al.

Al deze haat kunnen we naar mijn idee maar op één manier oplossen. Niet met geweld maar met liefde.