Angst voor angst.

09-11-2016 13:09

Vannacht was het zover. De presidentsverkiezingen in Amerika. De uitslag was voor sommigen een grote teleurstelling, anderen staan te juichen met een glas champagne in de hand en proosten op Trump. 

Nederland lijkt voornamelijk in shock. Op facebook worden massaal de zorgen gedeeld. Terecht of niet? Ik durf er eigenlijk niets zinnigs over te zeggen. Als ik lees wat voor een bijzondere man Donald Trump is, dan verbaas ik me over het feit dat hij heeft gewonnen. Dat zoveel Amerikanen in hem geloven. Zijn opvattingen zijn ronduit extreem, bijzonder en anders. Juist daardoor zijn velen euforisch over het feit dat hij de winst heeft binnengesleept. De één verwacht grote stappen in de goede richting. Anderen verwachten grote ellende in Amerika en daarmee ook in de rest van de wereld. De wereld is weer eens lekker verdeelt in haar opvattingen. 

Maar dus, hoe nu verder? We hebben het er toch mee te doen. Trump is president van Amerika en daarmee een machtig man. Niet oppermachtig. Gewoon machtig. Het zal minimaal 4 jaar duren. Ik zelf denk dat het daarna ook wel klaar is met Trump. Maar goed, laat ik niet op die zaken vooruit lopen, hij is immers nog geen 24 uur president. 

Wat is dit voor blog? Een veer in de kont van Trump? Of juist niet? Waar gaat dit verhaal heen?
Ik ben geen voorstander van Trump. Dat heeft eigenlijk voornamelijk (en dus niet alleen) te maken met het feit dat hij de opwarming van de aarde onzin vind en zijn extreme opvattingen over mensen met een andere cultuur. Hij is nogal zwart-wit denkend. Daar hou ik niet van. Maar ik denk ook dat Trump goede eigenschappen heeft en wellicht zelfs ook goede dingen kan doen voor Amerika en de wereld. Niemand is alleen maar slecht. In ieder mens zit liefde. Liefde voor zijn familie, liefde voor zijn cultuur, liefde voor de natuur, liefde voor zichzelf. 
Waar ik naartoe wil met mijn verhaal is dat ik mijzelf niet ga laten leiden (en lijden) door alle zorgen die gedeeld worden. En ik hoop dat ik anderen mag en kan inspireren om dat ook niet te doen. Laat je niet meeslepen door de onrust in de wereld. Laat je niet deprimeren door complottheorieën gebaseerd op angst. Angst voor angst is de grootste boosdoener in deze wereld. Sommige groeperingen zijn zelfs blij dat we bang voor ze zijn, kijk naar IS. En nu, nu zijn we weer bang voor Trump. Mede omdat hij moslimextremisme wil aanpakken. We zijn bang voor nog meer onrust, voor oorlog. Al deze "onzin"is gebaseerd op haat. Niet op liefde. 

Moeten we dan onze kop in het zand steken? Ja! Fantastisch plan. Zet de radio en de tv uit. Scroll langs alle ellende op facebook. Kijk om je heen, geniet van de mooie herfstkleuren buiten, geef je kinderen een kus en de hond een aai over zijn bol. Stuur eens een kaartje naar je oma, groet je medemens op straat, drink een wijntje met je vrienden, brand een kaarsje voor wie het nodig heeft. 

Share the love!